مدونة حلم الأمس: نكت طرائف وغرائب

مدونة حلم الأمس

الثلاثاء، 13 مارس 2012

نكت طرائف وغرائب

1-" بلطجي" لقناة العربية: العيال بيرموا علينا قنابل "بلوتوث"

2-فرخة استحمت بهد اند شولدرز باضت بيضة من غير قشره
3-ظابط مرور بيحقق فى حادث… فسأل الاول :إيه اللى حصل
فرد .. يا بية انا اديتة كلاكس .. واديتة انوار وصرخت فية علشان
يبعد ومفيش فايدة راح سأل التانى .
فرد … يابية طب انا اعمل اية ، دا انا كنت قاعد فى الكشك بتاعى  

4-مسطول اتصل بنمرة تليفون سأل : محمد موجود ؟؟
قالوا له النمرة غلط
رد عليهم قال : ولما النمرة غلط بتردوا ليه 

5-مسطول شاور لتاكسى قال له فاضى ؟
قال ايوة
قال له طيب انزل نتكلم شوية 

6-واحد مسطول اشتغل سواق تاكسي، شاورتله واحده، وقف وسألها “رايحه فين؟” قالتله “المهندسين” قالها “روحي بس ما تتأخريش 

7-محشش راح لأمتحانه وكانت دى إجاباته

س - ماذا تعرف عن أشهر القادة العسكريين في الحرب العالمية الأولى؟
ج - كلهم ماتوا 


س - إذا أعطاك احد برتقــالة فماذا تقــول له؟
ج - أقول له قشرها


س - ماذا فعل الرومانيون بعد عبورهم البحر المتوسط؟ 
ج - نشفوا هدومهم


س - أيهما أبعد استراليا أم القمر ولماذا؟
ج - استراليا لأننانشـوف القمر بس مابنشوفش استراليا



س - علي بابا هل هو مذكر او مؤنث؟
ج - مذكر طبعا لأنه لو كان مؤنث قلنا علي ماما



س - عرف كلا من الفيزياء والكيمياء؟
ج - الفيزياء مركز الثقل في الرسوب, أماالكيمياء درس عديم اللون والطعم والرائحة قليل الذوبان في الدماغ



س - خمسة بنطلونات + خمسة قمصان+ أربعة أحذية فماالنتيجة؟
ج - خمسـة رجال فيهم واحد حافي



س - اذكر ثلاثة أنواع من السمك؟
ج - سمك مقلي, سمك مشوي, سمك مملح



س - أعط مثالا للأشياء التي لا تذوب في الماء؟
ج - السمك



س - ادخل كلمة دام في جملة مفيدة؟
ج - ذهبت المدام إلى السوق



س - مامعنى كلمة سبيل, سلسبيل؟
ج - سبيل = طريق, سلسبيل = طرطريـق



س - سرق لصان عشرين ريالاً فما نصـيب كل واحد منهما؟
ج - تقطع أيديهما



س - مافائدة الأذنين؟
ج - تمنع النظارة من السقوط



س - حول عبارة تذهـب أمي الى السوق الى صيغة الماضي
ج - تذهـب جـدتي إلى السوق
 

8-محشش سايق هليكوبتر حس إن الجو برد راح طفى المروحة

9-صعيدى فتحوا بنزينة جنب بيته قال : هيييييييه هنروح نجيب البنزين مشى 
(قال يعنى عشان البنزينة قريبة مش هيروحها بالعربية)

10-مسطول خارج من عند البقال يضحك، سألوه: مالك؟، قال: ضحكت عليه حاسبته وأنا أصلاً مااخدتش حاجة 

11-واحد كل ما يغسل شعره بالشامبو يحط على شعره دودة ليه

عشان مكتوب عالشامبو (ضعه لثوان معدودة )

12- واحد محشش قابل واحد محشش، حب يعمل عليه دكتور 
قال للثاني: "قلي مين صاحبك وانا أقولك انت مين؟؟؟ "
راح الثاني قايله: "مين صاحبك؟ "
رد عليه: "انت مين؟"
 

13-واحد رخم كل يوم يروح للبقال ويقوله :عندك آيس كريم بالبصل والبقال يقوله :لأ 
راح جه مرة البقال زهق منه وقاله آه عندى،
راح الرخم قاله:" يععععععععع"

14-واحد هيموت من الجوع قابل واحد ندل قاله جعان راح اداه حبوب فتح الشهية

15-اتنين مساطيل قاعدين بيحششوا واحد فيهم ماسك مراية و بيقول انا شوفت الخلقة دي فين قبل كدة..صاحبه بيقوله وريني كدة
و أخد منه المراية بص في المرايه وقاله د أنا يا أهبل

16- مرة واحد اسمة عزوز راح اشتغل صبى عند ميكانيكى. وفى يوم قال لصاحب الورشة
: انا اعرف رئيس الحى.... صاحب الورشة ماصدق.
لكن بعد يومين فعلا مر رئيس الحى قدام الورشة وسلم على عزوز سلام حار جدا...
صاحب الورشة اعجب بعزوز وشغله اسطى فى الورشة .
وبعد يومين عزوز قال لصاحب الورشة انا اعرف الوزير!!
قال له : لا صعبة جدا
وفعلا بعد يومين مر الوزير قدام الورشة وسلم على عزوز ...
صاحب الورشة ا نجن وقال لعزوز يابنى انا بزوجك بنتى وتمسك الورشة مكانى..
وبعد يومين قال عزوز لصاحب الورشة انا اعرف بوش
ولكن صاحب الورشة قال بلاش تفشر على ..عزوز قاله:
تعالى نسافر وانا اعرفك وفعلا سافروا أمريكا ووقفوا امام البيت الابيض وعزوز قال:
شوف الشباك الابيض ..حأطلع بعد شوية انا وبوش ونقول لك هاى
وفعلا عزوز طلع هو وبوش...
بعد خمس دقائق صاحب الورشة اغمى علية وراح المستشفى .. ولما فاق سألة عزوز:
ليه اغمى عليك علشان شفتنى انا وبوش ...
صاحب الورشة قال لا....

انا اغمى علي علشان انت وبوش واقفين فى الشباك عدا من قدامى اثنين امريكان بيسألونى مين اللي واقف جنب عزوز ده؟؟ 


17-من طرائف الشيخ كشك رحمه الله :

لما كان يصلى كان يقول للناس الصف الثانى والثالث والرابع والخامس يستقيموا فسألوه والصف الاول يا مولانا ؟ !!

قالهم لأ دول مخبرين وأمن دولة جايين يتجسسوا علينا يستقيموا او لا يستقيموا مش هينفعلهم صلاة


18-مره واحد معاه فيات قديمه ماشى بيها على الصحراوى عطلت منه,
فقام شاور لعربيه على الطريق طلع صاحبها واد روش معاه مرسيدس
فقام قاله: بص يا عمو أنا هجرك لحد الرست, و بعدين صلح عربيتك! بس لو لقيتنى سرعت نورلى.
ربطوا العربيه وطلعوا, قامت عربيه بى ام عدت صاروخ من جنبهم, راح الواد بتاع المرسيدس فاتح وراه عشان يسابقه! وبتاع الفيات شغال يرعش نور للمرسيدس ولا هو هنا!
فالرادار صورهم ، ظابط المرور راح متصل بالكمين وقال لهم: هتعدى عليكوا عربيتين واحده مرسيدس! و بى ام! سيبوهم!!! و هاتوا الكلب بتاع الفيات اللى بيرعشلهم وعايز يعدى منهم

19-بلدياتناقاموا زوروا ورقة ب 18 جنيه,
!واحد فيهم نزل يجربها في بلدياتهم على أول الشارع
وبيقوله:مساء الخير يا بوي, ألاجيش معاك فكة 18 جنيه؟
قاله:حظك يا ولدى معايا أخر تسعتين!!!


20-كان في أحـد المـطـاعم قد علـق الزبون معـطـفه على الحـائط و ذهـب إلى الحـمـام ، وفي هـذه الأثـناء ، قـام صديقه ورسم على ظهر المعطف رأس حمـار ، ولما عاد صاحبه ورأى ما رآه . قـال : من مسـح وجهـه بمـعـطـفي ؟

21-عروض الامتحانات رهيبة السنه دى .... (ليه تشيل ماده !! لما ممكن تشيل مادتين شيل واحده وخد التانيه هديه) ( ليه تشيل لوحدك !! شيل انت وصحابك مع نظام افشل ناس اختار ثلاثه من اصحابك يشيلوا معاك)


22-هذا الطالب نال "صفر" في الامتحان التالي رغم أن جميع أجوبته كانت صحيحة
س: في أي معركة لقي غردون باشا مصرعه
ج: في معركته الأخيرة

أين تم توقيع اتفاقية نيفاشا؟
ج: في أسفل الورقة

ما هو السبب الرئيسي للطلاق"
ج: الزواج

ما هو السبب الرئيسي للفشل
ج: الامتحانات

ما الذي لا تستطيع تناوله في وجبة الفطور؟
ج: الغداء والعشاء

ما الشيء الذي يشبه نصف تفاحة؟
ج: النصف الآخر من التفاحة

ماذا يحدث لقطعة قماش بيضاء إذا رميت بها في مياه زرقاء؟
ج: تصبح مبتلة

كيف تستطيع رفع فيل بيد واحدة؟
ج: مستحيل .. لأنه لا يوجد فيل بيد واحدة

إذا كنت تحمل في يدك اليمنى 4 تفاحات و3 برتقالات وفي اليسرى 3 تفاحات وخمس برتقالات فماذا يكون عندك؟
ج: تكون عندي يدان كبيرتان جدا

أكمل عشرة رجال بناء جدار في 8 ساعات فكم من الزمن يحتاج 4 رجال لبناء الجدار؟
ج: ولا دقيقة لأن الجدار مبني سلفا

كيف تستطيع رمي بيضة على صبة من الخرسانة دون ان تتفتت؟
ج: مهما كانت طريقة الرمي فان الصبة لا تتفتت

كيف مات هتلر:
ج: عندما توقف قلبه بعد أن جاءه ملك الموت
وإلى لقاء آخر إن شاء الله......................... 

0 التعليقات:

إرسال تعليق